Reactie Air Libre Brussel voor website Actie Noordrand

In verband met de interpellatie van A.Weyns, van bewonersgroep 25aiR.

« A Maurice Seewald: mĂȘme commentaire pour Bruxelles Air Libre : celĂ  nous ferait vraiment plaisir si vous pouviez considĂ©rer Haren comme Ă©tant RĂ©gion Bruxelloise. Inutile de vous dire que la RĂ©gion Bruxelloise s’en fiche pas mal. La concentration des dĂ©parts sur une seule piste constitue le problĂšme rĂ©el. Ce qui se passe par la suite (virage Ă  gauche vers l’oostrand, route Chabert, virage Ă  droite vers le noordrand) est dĂ©jĂ  bien diluĂ©. »

Geachte Mevrouw Weyns, Geachte bezoekers van de website van Actie Noordrand,

Bruxelles Air Libre Brussel bestaat voor alle inwoners van de 19 gemeenten van het Brussels Gewest die hinder ondervinden van de luchthaven van Zaventem, inclusief Haren en Neder-Over-Heembeek.
Het is niet onze bedoeling Haren te laten vallen, al is het maar omdat Haren in onze statuten (verdediging van het Brussels Gewest) opgenomen is. Aan de ander kant, ieder vliegtuig dat over Diegem en Haren vliegt (89% van de vertrekken) sowiezo verder navigeert over nog dichtbevolkter gebied. En met name naar links over Evere en Woluwe, rechtdoor over Schaarbeek en Brussel-stad, en naar rechts over Laken en Neder Over Heembeek.
Bovendien, en dit bevestigt iedereen, doen vliegtuigen er sinds twee jaar veel langer over om hoogte te winnen dan vroeger, waardoor veel meer mensen intensiever gehinderd worden. Deze realiteit vertaalt zich voor Haren in het feit dat de meeste vliegtuigen niet meer een hoogte van 700 of 1.700 voet halen op het grondgebied van de luchthaven zelf, en dus op deze hoogte afzwaaien over Haren en veel dieper nog naar centrum Brussel toe. Ook de Onkelinx-route, de ring-route, en binnenkort de Chabert-route hebben Haren geen goed gedaan. Het spreidingsplan is nog voor het in dienst treden aangepast geweest in het nadeel van Haren en dus ook Brussel. Wij hoeven u niet te vertellen dat de oorzaak hiervan ligt in het feit dat de wind bijna altijd gericht is om in de richting van Brussel op te stijgen, en dat startbaan 25 R daar het meest voor geschikt is.

Wij zijn voor een andere aanpak van de uitbreidingsstrategie rond Zaventem-luchthaven : dit is voor ons een « stedelijke luchthaven » omdat ze te kort bij stedelijk gebied ingeplant is, omdat de hoofdstartbanen gericht zijn op een stad van 1 miljoen inwoners, en omdat de omgeving rond de luchthaven in de loop der jaren verkeerdelijk volgebouwd geweest is. De activiteiten die op de luchthaven ontplooid worden moeten rekening houden met deze realitieit.
Wat ons betreft moeten alle functies zoals vrachtvervoer, chartervluchten, lijnvluchten en hub-functies herzien worden. Bovendien is deze luchthaven totaal ongeschikt voor nachtvluchten, en dit tussen 23.00 en 07.00 uur. Wat de dagvluchten betreft moet iedereen akkoord gaan met een beperking van het aantal jaarlijkse bewegingen.
Men moet dringend beseffen dat er maar Ă©Ă©n uitweg is om deze luchthaven zowel economisch als ecologisch leefbaar te maken. Brussels Airport moet zich richten op het uitsluitend vervoer van passagiers op middellange afstand (groter dan 700 km intra-Europa), en zich daarin als nummer Ă©Ă©n op de markt profileren. De opportuniteit om Europese hoofdstad te worden zal zijn weg vinden langs exclusief passagiersvervoer en niet via hub-functies allerhande of het versluizen van vracht met Europese bestemming op de rug van de gezondheid van honderduizenden omwonenden.

Wij hopen dat onze positie wordt via deze mail een beetje verduidelijkt en wij blijven natuurlijk open tot discussie.

Beleefde Groeten,

Maurice Seewald

David Leclercq

asbl Bruxelles – Air Libre – Brussel vzw
SiĂšge/Zetel 41 rue Louis Hapstraat, 1040 Brussels
e-mail : info@bruairlibre.be – web : www.bruairlibre.be
tel/fax : +32(0)2 673 38 18 – tel.press : +32(0)497/022.337