Als politiek echt smerig moet worden, toont Wathelet de weg

Notre commentaire : Si la Flandre veut continuer à développer « son » aéroport plutôt que de travailler en synergie entre autres avec Liège et Charleroi, elle doit aussi en prendre les nuisances.

Le rédacteur en chef accuse Wathelet de n’avoir pas travaillé le dossier le plus brûlant après BHV pendant 2 ans pour sortir une deuxième plan qui repousse une « grande partie des nuisances sur la flandre » à la veille de sélections (enfin, c’est ce qu’il affirme)

Que Wathelet soit une sorte de Gaston Lagaffe est de plus en plus évident, mais l’éditorialiste du KNACK nous avait habitué à plus de lucidité et d’impartialité.

knack.be
12 mai 2014

Politiek wordt pas echt smerig als een staatssecretaris op twee weken voor de verkiezingen in het communautair meest gevoelige dossier sinds de splitsing van BHV ermee dreigt om duizenden jobs van Vlaanderen naar Wallonië te verhuizen.Le Soir –

Als de Vlamingen dan toch zoveel te klagen hebben over geluidsoverlast door de luchthaven van Zaventem, dan is een verhuis van het luchtverkeer en alle daarbij horende jobs naar de luchthavens van Luik of Charleroi een prima alternatief. Dat liet minister van Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) verstaan in De Ochtend.

Zelden werd het spel zo smerig gespeeld in de laatste rechte lijn naar de verkiezingen. Een hele legislatuur lang heeft Wathelet geen enkel initiatief genomen in het communautair meest gevoelige dossier sinds de splitsing van BHV: de geluidsoverlast die wordt veroorzaakt door de luchthaven van Zaventem. Om dan op het moment dat het parlement al ontbonden is, met een plan af te komen dat een groot deel van de geluidsoverlast verplaatst naar Vlaanderen.

‘Onuitvoerbaar,’ zei Belgocontrol, ‘wegens ronduit gevaarlijk’. De Vlaamse regering riep een belangenconflict in, waardoor het dossier 60 dagen bevroren wordt en over de verkiezingen heen getild wordt.

Lag Wathelet te slapen toen premier Elio Di Rupo aan zijn regering vroeg om de Vlaamse partijen niet te schofferen in deze kiescampagne? Heeft hij die vergadering gemist? Dit komt alleszins over als een maatregel van Franstaligen die Vlamingen koeioneren.

Tegelijkertijd moet het plan Brusselse kiezers paaien. Het CDH heeft die broodnodig omdat Joëlle Milquet daar minister-president wil worden. De partij doet het daar in de peilingen niet echt schitterend. Ze is niet de eerste om dan haar toevlucht te zoeken in een communautair thema. Ze buit het nu wel uit op een manier die men enkel van extreem-rechts zou verwachten.

Dat Milquet en Wathelet met hun tweeën de luchthaven van Zaventem hebben uitgekozen om campagne te voeren bleek ook toen ze samen een persconferentie gaven om het plan toe te lichten. Toen de Vlaamse vicepremiers protesteerden en er Di Rupo aan herinnerden dat in dit dossier geen stappen ondernomen worden zonder dat ze worden voorgelegd aan het kernkabinet, counterde Milquet met de stelling dat de staatssecretaris voor Mobiliteit perfect bevoegd is om dit in zijn eentje aan te pakken.

Wie vlak voor de verkiezingen uitpakt met dit soort laakbare en doorzichtige maneuvers, moet niet klagen dat na de verkiezingen de regeringsonderhandelingen lang zullen aanslepen.

Als politiek echt smerig moet worden, toont Wathelet de weg

Notre commentaire : Si la Flandre veut continuer à développer « son » aéroport plutôt que de travailler en synergie entre autres avec Liège et Charleroi, elle doit aussi en prendre les nuisances.

Le rédacteur en chef accuse Wathelet de n’avoir pas travaillé le dossier le plus brûlant après BHV pendant 2 ans pour sortir une deuxième plan qui repousse une « grande partie des nuisances sur la flandre » à la veille de sélections (enfin, c’est ce qu’il affirme)

Que Wathelet soit une sorte de Gaston Lagaffe est de plus en plus évident, mais l’éditorialiste du KNACK nous avait habitué à plus de lucidité et d’impartialité.

knack.be
12 mai 2014

Politiek wordt pas echt smerig als een staatssecretaris op twee weken voor de verkiezingen in het communautair meest gevoelige dossier sinds de splitsing van BHV ermee dreigt om duizenden jobs van Vlaanderen naar Wallonië te verhuizen.Le Soir –

Als de Vlamingen dan toch zoveel te klagen hebben over geluidsoverlast door de luchthaven van Zaventem, dan is een verhuis van het luchtverkeer en alle daarbij horende jobs naar de luchthavens van Luik of Charleroi een prima alternatief. Dat liet minister van Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) verstaan in De Ochtend.

Zelden werd het spel zo smerig gespeeld in de laatste rechte lijn naar de verkiezingen. Een hele legislatuur lang heeft Wathelet geen enkel initiatief genomen in het communautair meest gevoelige dossier sinds de splitsing van BHV: de geluidsoverlast die wordt veroorzaakt door de luchthaven van Zaventem. Om dan op het moment dat het parlement al ontbonden is, met een plan af te komen dat een groot deel van de geluidsoverlast verplaatst naar Vlaanderen.

‘Onuitvoerbaar,’ zei Belgocontrol, ‘wegens ronduit gevaarlijk’. De Vlaamse regering riep een belangenconflict in, waardoor het dossier 60 dagen bevroren wordt en over de verkiezingen heen getild wordt.

Lag Wathelet te slapen toen premier Elio Di Rupo aan zijn regering vroeg om de Vlaamse partijen niet te schofferen in deze kiescampagne? Heeft hij die vergadering gemist? Dit komt alleszins over als een maatregel van Franstaligen die Vlamingen koeioneren.

Tegelijkertijd moet het plan Brusselse kiezers paaien. Het CDH heeft die broodnodig omdat Joëlle Milquet daar minister-president wil worden. De partij doet het daar in de peilingen niet echt schitterend. Ze is niet de eerste om dan haar toevlucht te zoeken in een communautair thema. Ze buit het nu wel uit op een manier die men enkel van extreem-rechts zou verwachten.

Dat Milquet en Wathelet met hun tweeën de luchthaven van Zaventem hebben uitgekozen om campagne te voeren bleek ook toen ze samen een persconferentie gaven om het plan toe te lichten. Toen de Vlaamse vicepremiers protesteerden en er Di Rupo aan herinnerden dat in dit dossier geen stappen ondernomen worden zonder dat ze worden voorgelegd aan het kernkabinet, counterde Milquet met de stelling dat de staatssecretaris voor Mobiliteit perfect bevoegd is om dit in zijn eentje aan te pakken.

Wie vlak voor de verkiezingen uitpakt met dit soort laakbare en doorzichtige maneuvers, moet niet klagen dat na de verkiezingen de regeringsonderhandelingen lang zullen aanslepen.