Notre commentaire : Ce ne sont pas les normes de bruit qu’il faut changer en les transférant au fédéral mais c’est Zaventem qui doit comprendre que son City airport ne convient pas pour y développer une activité fret.
De plus, Il est étonnant de lire: “Het problemen (sic) is al jaren bekend, maar een juridische en politieke oplossing blijft uit.”, ce qui revient à affirmer un refus absolu de se conformer aux nombreuses décisions de Justice qui ont confirmé la validité de ces normes.
Il serait plus juste de dire que l’aéroport, sa direction, les compagnies et Belgocontrol se moquent des solutions juridiques et politiques qui ne leur conviennent pas.
Que faut-il penser de pratiques pareilles ?
brusselnieuws.be 9 juillet 2013
Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar verloor Brussels Airport 12,8 procent aan vrachtverkeer. De crisis zit daar voor iets tussen, maar “ook de Brusselse geluidsnormen en de daaraan gekoppelde boetes spelen een rol”, aldus Brussels Airport. Het Gewest pleit voor meer vluchten over de Ring en minder via de kanaalroute.
Heel wat vliegtuigen stijgen op tussen 6 en 7 uur ’s ochtends. Tijdens die uren gelden boven het Brussels gewest echter geluidsnormen die strenger zijn dan die in Vlaanderen.
Piloten zijn verplicht om de routes die de verkeersleiding hen oplegt te volgen. Afhankelijk van de wind, lopen die routes vaak over de hoofdstad. En dus riskeren de luchtvaartmaatschappijen boetes die kunnen oplopen tot 5.000 euro per vlucht.
« Het problemen is al jaren bekend, maar een juridische en politieke oplossing blijft uit. Vooral buitenlandse luchtvrachtmaatschappijen zijn de situatie op Brussels Airport meer dan beu », zegt topman Arnaud Feist van Brussels Airlines in De Tijd. De CEO haalt het voorbeeld aan van Singapore Airlines en Saudi Arabian die “willen groeien op Zaventem, maar ze willen niet langer het risico lopen een boete te betalen.”