Regel bouw rond luchthaven federaal

‘Regel bouw rond luchthaven federaal’

BRUSSEL – De actiegroep Air Libre stuurde een open brief met tien eisen voor de toekomst van Zaventem naar informateur Leterme.

De ruimtelijke ordening rond de luchthaven van Zaventem moet federaal geregeld worden. Dat vraagt de actiegroep Air Libre Brussel in een open brief aan formateur Yves Leterme, de regeringsonderhandelaars en aan alle parlementsleden. Air Libre vindt dat het niet (meer) kan dat er bouwvergunningen toegekend worden zonder stroken voor vliegroutes onbewoond te houden.

In de brief staan nog negen eisen. Zo wil Air Libre net als de andere omwonendengroepen de afschaffing van nachtvluchten tussen 23 en 7 uur. Daar moet een plafond op het aantal dagvluchten tot 200.000 per jaar bijkomen.

Investeringen op de luchthaven moeten stopgezet worden zolang er geen langetermijnvisie is bepaald. De beslissing van Brussels Airport Company om een low-cost-terminal te bouwen, moet worden herroepen. Air Libre vindt dat Zaventem een luchthaven voor Europees passagiers- en zakenverkeer moet zijn, niet voor vracht of low-cost.

Het verkoopcontract uit 2004 tussen de overheid en het Australische MacQuarie Airports dat Biac kocht, moet openbaar gemaakt worden.

Air Libre kreeg bekendheid door de zaak van de dwangsommen voor inbreuken op de Brusselse geluidsnormen. (ty)

De Standaard – donderdag 29 november 2007