Actiecomité signaleert stijgend aantal vluchten

Actiecomité signaleert stijgend aantal vluchten.

BERTEM Het Actiecomité Groot-Bertem wijst op het toenemende aantal vluchten boven de westrand van Leuven. Het vindt ook dat de regio in een te korte tijdspanne te veel vliegtuigen moet slikken.
Het Actiecomité Groot Bertem wijst op verkeerde informatie over het vliegtuiglawaai. Voor de westrand van Leuven bijvoorbeeld werden tot vorige maand op de website van de luchthaven cijfers aangegeven die dateren van 2002. ,,Ze worden echter voorgesteld alsof ze ook gelden voor de huidige situatie. Verder laat men op een vernieuwde site uitschijnen dat hinder evenredig is met het gebruik van een landingsbaan of startbaan. Hinder is afhankelijk van de keuze van de baan voor dichtbijgelegen gemeentes zoals Kortenberg en Sterrebeek. Elders is de hinder gekoppeld aan de vliegroutes, zeker in de verder gelegen gemeentes zoals Bertem, Wezenbeek-Oppem en Meise. En deze informatie vinden we niet terug », hekelt woordvoerder Peter Fonteyn. ,,De website verzwijgt de toestand zoals hij nu is. In 2003 ging het fameuze spreidingsplan van Bert Anciaux in en sindsdien is het luchtverkeer boven ons hoofd almaar toegenomen. Reeds vanaf 1999 werd er gesleuteld aan de windnormen zodat de hinder door opstijgend vliegverkeer reeds vanaf 2000 stelselmatig naar de Leuvense regio werd verschoven », zegt Camiel De Ranter. ,,Boven Bertem meet men op een nacht tot dubbel zoveel vliegtuigen als boven bijvoorbeeld Meise. In onze regio is dat vliegtuiglawaai bovendien veel meer geconcentreerd dan waar ook. Een belangrijk verschil is dat in de cijfers van de Noordrand vooral vluchten zitten tussen 6 en 7uur. In de westrand van Leuven zijn er drie nachten met lawaai van vier uur tot half zes. Elke vijf minuten hoor je dan een vliegtuig passeren. Probeer dan nog maar eens de slaap te vatten. Nogmaals, we wensen dit lawaai niet toe aan onze vrienden van de noordrand, alleen klagen wij de gebrekkige en misleidende informatie aan. »
Wegwezen bij warm weer
,,Het is omwille van die hoge concentratie ook zinloos om jaargemiddelden te vergelijken. Bij mooi weer, zoals in het begin van deze week, wanneer de wind uit het oosten komt, vliegen alle toestellen langs hier. Als het prachtig weer is, maak ik dat ik weg ben. Zo ver is het gekomen », betreurt Fonteyn. Een medewerker van de communicatiedienst van Brussels Airport stelt dat de huidige gegevens voor iedereen ter beschikking zijn op de website. ,,De link die ze in Bertem gebruiken, leidt naar een gedeelte van de oude site van BIAC. Wij hebben die laten staan om historische redenen, voor als iemand de oude cijfers wil raadplegen. Voor actuele informatie verwijs ik naar de huidige website: www.brusselsairport.be. » Het gemeentebestuur van Bertem beseft ook dat er een betere vluchtroutes denkbaar zijn. ,,Het liefst van al zouden wij een terugkeer willen naar de situatie van vroeger, maar dat blijkt momenteel niet meer haalbaar », zegt burgemeester Albert Mees. (wbb)

Het Nieuwsblad
30 maart 2007