Over toekomst luchthaven wordt in najaar beslist

Vlaanderen bevraagt niet alleen Vlaams-Brabantse gemeenten over de toekomst van de luchthaven in Zaventem, maar ook vier Brusselse. En dat is in Brussel niet in goede aarde gevallen. Ondertussen schiet het Verbond van Vlaams Overheidspersoneel (VVO) met scherp op de Brusselaars en hun strenge geluidsnormen. Ook aan de rechterlijke uitspraken over de geluidshinder komt maar geen einde.

Niet langer dan een week geleden vingen de inwoners van de Noordrand – ze werden gesteund door de gemeentebesturen van Machelen, Vilvoorde, Grimbergen, Meise en Wemmel – bot voor de rechtbank van eerste aanleg. Meer dan 3.000 klagers hadden een kort geding aangespannen om dezelfde rechten op gezondheid, privacy, genot van de gezinswoning en recht op privacy op te eisen als de inwoners van de Oostrand. Zij hadden van de rechter wel gelijk gekregen inzake klachten over geluidshinder.

Maar de meest recente uitspraak mag dan in het voordeel van de luchthavenactiviteiten zijn, ze helpt federaal minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A) geen zier vooruit. Landuyt wil daarom niet alleen een duidelijke wet die een einde maakt aan de opeenvolgende rechtsgedingen maar ook een politiek akkoord. Groot probleem zijn de Brusselse geluidsnormen die veel strenger zijn dan de Vlaamse. Achter de schermen bereiden drie werkgroepen ondertussen een akkoord voor. Voor 15 oktober moet dat akkoord er zijn, anders moet de federale overheid dwangsommen betalen aan de Brusselse regering die naar de rechter stapte omdat zijn geluidsnormen overschreden werden.

Maar ook de Vlaamse regering zit niet stil. In een enquĂȘte, die loopt van 1 tot 31 augustus, bevraagt ze de omwonenden over de toekomst van de luchthaven. De Vlaamse regering wil weten welke hinder zij ondervinden van de luchthavenactiviteit. Ze doet dat niet alleen in Vlaams-Brabantse gemeenten, maar ook in vier Brusselse: Sint-Pieters-Woluwe, Sint-Lambrechts-Woluwe, Evere en Brussel-stad. Burgemeester Jacques Vandenhaute (PRL) van Sint-Pieters-Woluwe wil dat de Vlaamse regering de enquĂȘte verlengt tot eind september. Vandenhaute vindt de vragenlijst ook te lang en te technisch, maar heeft het document wel al laten vertalen in het Frans.

Eerste schepen van de stad Brussel, Henri Simons (Ecolo), wil op zijn beurt dat de Vlaamse regering alle Brusselse gemeenten ondervraagt. Ook Simons laakt de korte duur van de enquĂȘte en bovendien, zo zegt hij, zijn veel Brusselaars in de maand augustus met vakantie.

Ook de bewonersgroep Air Libre liet van zich horen. Ze schreef een brief naar minister-president Charles PicquĂ© (PS) om een openbaar onderzoek naar de toekomst van de luchthaven te organiseren in heel Brussel. Maar PicquĂ© en minister van Leefmilieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo) zijn tot eind augustus met vakantie. Air Libre is ook boos omdat de Vlaamse regering de enquĂȘte alleen in het Nederlands heeft verstuurd.

Hetze over luchthaven

Een ander geluid bij het Vlaamsgezinde Verbond van Vlaams Overheidspersoneel dat vorige dinsdag de strenge Brusselse geluidsnormen laakte. “De federale regering wil een wetsontwerp indienen dat de spreiding van de vluchten van en naar de luchthaven regelt. Dat is misschien geen slecht idee, maar een dergelijke wet verandert niets aan de strenge geluidsnormen van het Brussels gewest, die vrijwel alle luchtvaartverkeer boven zijn grondgebied onmogelijk maken,” luidt het. Het Brussels gewest verhindert volgens het VVO een rationele uitbouw van de federale luchthaven en een uitbreiding van de tewerkstelling.

“De stugge houding van de Brusselaars is onaanvaardbaar,” zegt het VVO verder, want Zaventem is onontbeerlijk voor de hoofdstedelijke rol van Brussel. Het VVO spreekt van ‘pesterijen’ van politici die ‘vooral aanleunen bij WalloniĂ« en niet in het belang zijn van de gewone Brusselaar.’

Het VVO vindt dat de federale en de Vlaamse regering het been stijf moeten houden en de Brusselse regering onder druk moeten zetten. Volgens het VVO subsidieert Vlaanderen Brussel ieder jaar voor een bedrag van zo’n 200 miljoen euro. Een goed argument, aldus het VVO, om de Brusselaars tot rede te brengen en de Brusselse normen tot een aanvaardbaar niveau te herleiden.

Ook Niky Terzakis, afgevaardigde-bestuurder van TNT Airways, de grote concurrent van DHL, begrijpt de negatieve houding tegenover de luchtvaart niet. Al heeft TNT Airways in Luik niet te klagen: de luchtvaartmaatschappij, de tweede grootste van het land, heeft een concessie tot 2036 en garanties om te groeien. Zegt Terzakis in de krant De Tijd: “BelgiĂ« is een schitterend land voor de luchtvaart met kwalitatief hoogwaardig personeel, hoge veiligheidseisen en een uitstekende locatie.” Maar daar denkt de overheid volgens hem blijkbaar anders over. Terzakis: “En dan spreek ik nog niet over de milieuperikelen rond Zaventem. Het is voor BelgiĂ« een schande dat DHL als gevolg daarvan vertrekt naar Leipzig. Onbegrijpelijk, wat daar gebeurd is.”