Sneller pendelen tussen Brussel en de rand

Dankzij het Gewestelijk Expres Net (Gen) en Diabolo moeten Brussel en de luchthaven van Zaventem tegen 2010 sneller bereikbaar zijn. Totale kostprijs van beide operaties: 662 miljoen euro, waarvan een deel gedragen zal worden door privé-investeerders die nog gezocht moeten worden.

Raversijde
Eigen berichtgeving

Koen Vidal

Het Gewestelijk Expres Net (Gen) moet pendelaars met trein, tram en bus vanuit Leuven, Dendermonde, Mechelen, Eigenbrakel, Louvain-la-Neuve en Halle op een snelle manier naar het Brusselse stadscentrum brengen.

Tegen december 2006 worden vanuit die steden twee Gen-treinen per uur voorzien. Samen bedienen die 54 steden. In een eerste fase zullen op die trajecten bestaande treinstellen ingezet worden. Tegen 2008 zouden die vervangen worden door 157 nieuwe treinen die samen 103,2 miljoen euro zullen kosten. Dat geld wordt ingeschreven in het investeringsplan 2004-2007.

Het Gen-dossier zat al jaren politiek vast omdat de NMBS niet bereid was om de exploitatietekorten van het expresnet te dragen. De regering heeft nu beslist om die tekorten voor haar rekening te nemen. In 2007 en 2008 wordt op een tekort van 9 miljoen euro gerekend, in 2009 houdt de regering rekening met een tekort van 31,5 miljoen euro en in 2010 zou dat oplopen tot 45,5 miljoen euro.

Nog een nieuwigheid die zaterdag in Raversijde werd goedgekeurd, is het Diabolo-project: een aantal nieuwe spoorlijnen die tegen december 2010 de luchthaven van Zaventem sneller bereikbaar moeten maken. Zo zal onder andere een spoorlijn worden aangelegd naar Mechelen, die op de middenberm van de E19 zal lopen. Als Diabolo klaar is, zullen de reistijden naar Zaventem aanzienlijk verminderen.
Passagiers vanuit Leuven zullen dan 14 minuten in plaats van 56 minuten reizen, Antwerpenaren zullen al na 27 in plaats van 60 minuten in Zaventem staan.

De aanleg van het Diabolo-netwerk kost 403 miljoen euro, waarvan de helft gefinancierd zal worden door een privé-structuur; de N.V. Diabolo. Wie in die nieuwe NV zal investeren, is nog niet bekend.