Anciaux verstrengt windnormen Zaventem

BRUSSEL – De minister van Mobiliteit, Bert Anciaux (Spirit), heeft gisteren op de valreep de windnormen op de luchthaven van Zaventem verstrengd. Dat deed hij na scherpe kritiek die piloten en luchtvaartmaatschappijen hadden geformuleerd in de Kamer. Zij hadden bedenkingen bij de veiligheid van het spreidingsplan, dat normaal donderdag ingaat.

Het spreidingsplan van Anciaux krijgt op de valreep tegenwind. Dat mag letterlijk genomen worden, want wind is het cruciale element in de kritiek die piloten en luchtvaartmaatschappijen gisteren formuleerden tijdens een hoorzitting met deskundigen in de kamercommissie Infrastructuur. De pilotenvereniging Belgian Cockpit Association (BeCA) kreeg instemming van afgevaardigden van SN Brussels Airlines, Virgin Express en Thomas Cook.

In het spreidingsplan wil Anciaux ‘s nachts en in het weekend de startbaan 20/02 meer gebruiken, om de omwonenden te ontlasten uit het verlengde van de baan 25R, waaronder de Noordrand. De 20/02 is echter een korte baan. Ze werd tot nu alleen gebruikt als de wind dat noodzakelijk maakte. ,,Die baan op een vast tijdstip gebruiken, gaat in tegen de veiligheidsprincipes », luidde het bij de piloten.

Bovendien kruist ze de twee andere banen, wat het risico op botsingen vergroot. De piloten verwezen naar ZĂĽrich en Schiphol, waar ongevallen gebeurden door een keuze van startbanen om redenen van geluidshinder.

Piloten en maatschappijen verkiezen het gebruik van de twee parallelle banen (25R en 25L). Dat geeft ook de grootste capaciteit. De deskundigen vonden het ongehoord dat het baangebruik gewijzigd werd zonder veiligheidsstudie door een neutraal organisme. Die studie komt er binnen de maand, beloofde Paul van Dyck van de luchthavenuitbater Biac.

Anciaux had met het oog op de veiligheid de normen voor toegelaten rug- en zijwind laten zakken naar 8 en 15 knopen respectievelijk, maar dat was volgens de piloten nog onder de aanbevelingen van de internationale luchtvaartorganisatie ICAO.

Anciaux reageerde geprikkeld. ,,Als de norm niet deugt, heb ik niet gehoord wat het wel moet zijn », zei hij. ,,Het grootste deel van de tijd is er bovendien geen windprobleem. »

Gisteravond maakte hij zijn beslissing bekend om de windnormen, nog maar eens, aan te scherpen.

,,Ik wil de indruk van onveiligheid wegnemen », motiveerde hij die stap. Hij gaat de aanbevelingen van de ICAO toepassen: 5 knopen rugwind en 15 knopen zijwind op de banen 25 en 07, windstoten inbegrepen. Op de baan 20 wordt dat nul knopen. Bij rugwind wordt gewoon op dezelfde baan van richting veranderd.

Het is niet het laatste obstakel. Woensdag wordt een arrest van de Raad van State verwacht over het plan.

Tom Ysebaert