Zaventem verwent passagiers

BRUSSEL l Luchthavenuitbater BIAC heeft zich te veel toegespitst op infrastructuur en te weinig op de reizigers. De Australische eigenaar Macquarie Airports wil daar verandering in brengen.

Door Stephen Rosé

Kersvers commercieel directeur Kurt Staelens van BIAC, de uitbater van de luchthaven van Zaventem, weet daarmee meteen waar hij zijn pijlen op zal mogen richten. Ervaring met vliegtuigen heeft de 37-jarige Bruggeling, die op 1 oktober officieel in functie trad, niet. « Ik heb in de eerste weken heel wat in te halen, » bekent hij in een gesprek met De Morgen.

Ervaring met sales, marketing en de tevredenheid van klanten heeft hij des te meer. Staelens haalde een MBA aan de Northwestern University van Chicago en werkte eerder al voor bedrijven in de dienstensector als KPMG, AC Nielsen en McKinsey. In 1997 richtte hij Proxis op, een e-commerceplatform voor de verkoop van boeken, cd’s, video’s en dergelijke in de Benelux. Toen zijn job daar sneuvelde bij een herstructurering trok hij naar Telenet. Nu wil hij zijn kennis bij BIAC inzetten.

De komende jaren wil BIAC gaan voor het comfort van de reiziger. Terwijl de luchthavenuitbater het commerciële vroeger nooit als een topprioriteit zag en zich zogoed als beperkte tot de uitbating van de luchthaveninfrastructuur, is daar sinds de komst van de nieuwe aandeelhouder verandering in gekomen.

Het Australische Macquarie Airports heeft 70 procent van het voormalige overheidsbedrijf in handen. De nieuwe eigenaar wil rendement zien voor zijn investering.

« Het commerciële wordt nu de hoofdfocus », aldus Staelens. De problemen rond het lawaai van vliegtuigen voor omwonenden zijn volgens hem geen belemmering voor die doelstellingen.

Staelens wil vooral de behoeftes in kaart brengen van de twee belangrijkste groepen die de luchthaven gebruiken: zakenmensen en gewone reizigers. « Mogelijk komen er nieuwe parkings en nieuwe shoppingcentra om de prijs-kwaliteitverhouding te verbeteren. Uitgroeien tot een winkelcentrum? Dat is een van de ideeën die ooit al op tafel hebben gelegen. Maar of die ook uitgevoerd kunnen worden, is nog koffiedik kijken. »

Een nieuwe richting betekent vaak ook een nieuw imago. « BIAC mist merkidentiteit », wist CEO Wilfried Van Assche van BIAC al. Staelens zelf wilde daar niks over kwijt. In ieder geval presenteert BIAC morgen officieel de nieuwe naam van het bedrijf. Algemeen verwacht wordt dat het kind dan herdoopt zal worden tot het commercieel aantrekkelijkere Brussels Airport.

Hoe de werknemers op de koerswending van BIAC reageren, valt nog af te wachten. Zeker nu er een stakingsaanzegging loopt. Morgen gaan de vakbonden en de directie alvast opnieuw rond de tafel zitten om te praten over de nieuwe cao.

Nieuwe parkings en shoppingcentra kunnen de kwaliteit ten goede komen

© 2006 Uitgeverij De Morgen NV