Meer vliegtuigen over kanaal vanaf september

Notre commentaire : Voici des premières réactions et commentaires, dont ceux de la présidente de l’asbl Bruxelles Air Libre Brussel.

Davantage d’avions au-dessus du canal, aussi la nuit.

Le canal n’est évidemment pas habité … mais il est bien moins large que le cône de bruit généré par les avions qui y seront concentrés. Et là le bruit atteindra bien du monde. Une grande part de quartiers pauvres, d’où il émanera moins de plaintes que dans la périphérie bourgeoise de Bruxelles.

Un calcul assez cynique en somme.

 

brusselnieuws.be
woensdag 18 juli 20

Meer vliegtuigen over kanaal vanaf september

Een tiental nieuwe routes moeten het oude spreidingsplan vervangen. Volgens Wathelet staan in het nieuwe plan veiligheid, een correcte spreiding van het lawaai en transparantie centraal. Dat schrijven Het Laatste Nieuws en La Libre Belgique.

Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) laat vanaf september nieuwe vertrekroutes in werking treden op Brussels Airport. Vliegtuigen zouden voortaan consequenter snelwegen en het kanaal volgen, de overlast voor bewoners moet verminderen. Air Libre Brussel reageert sceptisch: « Aan het kanaal ontstaan net overal woonprojecten. »
Er komen meer vliegtuigen boven het kanaal. Volgens Wathelet is dat goed nieuws voor de Brusselaars. « Alleen al de Kanaalroute zorgt ervoor dat circa 385.000 Brusselaars geen opstijgende vliegtuigen meer boven hun hoofd krijgen », zegt Wathelet daarover. Volgens hem daalt het aantal ‘overgevlogen’ Brusselaars van 450.000 naar 65.000.
Belangrijk is evenwel dat de Kanaalroute elke dag zal worden gebruikt, zowel in de week als in het weekeinde. De vergelijkbare ‘Chabert-route’ (die eveneens over het kanaal voert) werd tot nu toe enkel in het weekeinde gebruikt. Bovendien zal de route voortaan ook door zware vliegtuigen die meer dan 200 ton wegen worden gebruikt. Dat laatste evenwel enkel overdag.
Het is bovendien de bedoeling om de vliegtuigen onder 200 ton ook ‘s nachts over de Kanaalroute te laten vliegen. « We wachten daarvoor op het groene licht van de Belgische luchtmacht », zegt Wathelets woordvoerdster Isabelle Casteleyn. Verwacht wordt dat de vliegtuigen vanaf de lente van 2013 ook ‘s nachts de Kanaalroute gaan gebruiken.
‘Arme stadsbewoners klagen minder’
Onder meer de vereniging Air Libre Brussel heeft altijd betwist dat de Kanaalroute weinig Brusselse bewoners zou treffen. De Kanaalroute gaat onder meer over Haren, Evere, Neder-Over-Heembeek, Schaarbeek, Laken, Brussel-centrum en Molenbeek. De vliegtuigen vliegen dan boven enkele van de dichtstbevolkte en ook armste wijken in het gewest. « En die arme stadsbewoners klagen veel minder, ook als ze evenveel lawaaioverlast krijgen als de rijke Randbewoners of Brusselaars », zegt Véronique de Potter van de vereniging.
De Potter wijst er ook op dat het kanaal in de toekomst nog veel nadrukkelijker een woonzone wordt. « Ik ben zelf roeister en zie overal nieuwe bouwprojecten langs het kanaal. » In de toekomst wordt die woonfunctie nog nadrukkelijker. Het demografisch bestemmingsplan van de regering Picqué plant immers een gedeeltelijke omvorming van industriezones tot woonzones, vaak langs het kanaal.
Air Libre denkt ook dat Wathelet en zijn voorganger Etienne Schouppe (CD&V) met de nieuwe plannen hun eigen kiespubliek in de Noord- en Oostrand willen beschermen.
De hinder beperken tot het kanaal of een snelweg is volgens Air Libre ook niet mogelijk. « De geluidskegel van een vliegtuig is veel breder op de grond dan het de breedte van het vliegtuig zelf natuurlijk. »
De woordvoerdster van Wathelet relativeert. « Door de ingebruikname van een nieuw hoogtechnologisch systeem zullen de vliegtuigen minder afwijken van hun koers. Daardoor wordt die geluidskegel beperkt tot 500 meter. Op het moment dat de vliegtuigen de drukbewoonde gebieden overvliegen, bij voorbeeld het IJzerplein, zitten ze al op 3.500 voet.
Belgocontrol
In Vlaanderen zouden de huizen van zo’n 50.000 bewoners van Grimbergen, Strombeek en Koningslo niet meer overvlogen worden. Voor de route ’07 Rechtdoor’ richting Leuven is het nog wachten op voorstellen van Belgocontrol.
De gewijzigde vliegroutes zijn maatregelen waarover al in 2008 en 2010 een beslissing genomen is. Die beslissing kon nog niet uitgevoerd worden door de val van de federale regering in 2010.