Perbericht – 9 mei 2009 – Wafelijzerpolitiek in het dossier luchthavens ?

Wallonië tracht Cargo B Plus met aantrekkelijke voorwaarden naar luchthaven Bierset aan te trekken.
De Waalse regering biedt hiervoor 1,5 miljoen Euro steun aan de firma van Rob Cuijpers.
Geluidsnormen of niet : dit aanbod is moeilijk af te slaan.
De vereniging Air Libre Brussel vreest echter dat de strategie van Vlaanderen erin bestaat om de komst van Cargo B Airlines op de luchthaven van Bierset in Wallonië toe te laten in ruil voor de ontwikkeling van onder andere Low-Cost op Zaventem in Vlaanderen :

De gemeente Riemst heeft juridische rechtszaken lopen tegen Bierset.
Gemeenten in het Brussels gewest hebben juridische aanklachten lopen tegen de bouw van de Low-Cost-terminal op Zaventem.
Het resultaat zou wel eens kunnen zijn dat de ontwikkeling van de luchthaven van Zaventem sterk toeneemt, ondanks de onhoudbaarheid van de huidige 250.000 bewegingen per jaar.
Of hoe wafelijzerpolitiek een nieuwe vorm aangenomen heeft tegen alle goed bestuur in.
Een win-win-situatie voor de luchtvaartmaatschappijen, maar een loose-loose-situatie voor de burgers die slachtoffer zijn van luchtverkeerhinder, voor de algemene vervuiling, voor het dichtslibben van de wegen door logistiek, en voor de arbeiders die hun jobs door verdere toename van luchtverkeer naar het buiteland gedelocaliseerd zien.

De vereniging Air Libre Brussel vraagt aan alle betrokken burgemeesters rond beide luchthavens niet toe geven aan de ruilhandel en de eventuele druk die hieromtrent door hun partijleiders op hen uitgeoefend zal worden.