Air Libre Brussel veroordeelt de leugenachtige communicatie van Cargo B Airlines, de vergelijkingen met DHL, en de aanklacht tegen geluidsnormen.

Air Libre Brussel veroordeelt de leugenachtige communicatie van Cargo B Airlines, de vergelijkingen met DHL, en de aanklacht tegen geluidsnormen.

Het moet geweten zijn :

DHL is verhuisd naar Leipzig om strategisch-commerciële redenen : met de uitbreiding van de EU naar 27 landen is het centraal knooppunt voor logistiek verschoven naar het oosten.

Een andere reden ligt in het feit dat Vlaanderen geen coherente ruimtelijke ordening invoert rond de luchthaven van Zaventem : het bouwen rond de luchthaven blijft voortduren en belemmert niet alleen een mogelijke ontwikkeling van de luchthaven, maar bedreigt ook het huidige bestaan van een middelgrote luchthaven zoals Brussels Airlines.
Hoe meer volgebouwd wordt, hoe meer verzet van de omwonende bevolking.

De geluidsnormen zijn slechts een gevolg van het gebrek aan ruimtelijke ordening.

Cargo B Airlines opereerde met geleasede en gerecycleerde toestellen die oud en zeer luidruchtig zijn : Boeings 747. Ze heeft net een nieuw toestel ontvangen en wacht op de levering van een tweede toestel. De bestemmingen betreffen voornamelijk het Afrikaans continent.
Het merendeel van de toestellen transporteert cargo, bovendien ’s nachts : dit soort commerciële activiteiten heeft haar plaats NIET op een luchthaven dat op minder dan 10 km van de Grote Markt van Brussel gelegen is. Brussels Airport heeft als roeping een internationale passagiersluchthaven zonder nachtvluchten, tot spijt van hetgeen de witte boorden er ook over denken.

Het vertrek naar Bierset betekent niet een verlies aan jobs, wel een verplaatsing van jobs.

Pikant detail is dat ook Vlaanderen zich verzet tegen de nachtvluchten in Luik. De Limburgse gemeente Riemst heeft een procedure in kort geding aangespannen om een verbod op nachtvluchten in Bierset te bekomen. Blijkbaar is ook in Luik de limiet bereikt van wat een bevolking kan dragen, ondanks de ingevoerde ruimtelijke ordening, want meer dan 40 opstijgende en 40 landende toestellen per nacht laten er hun sporen achter.

De vereniging Air Libre Brussel stelt dat het geen zin heeft alles op een hoopje te gooien tegen geluidsnormen. Geluidsnormen ontstaan door een gebrek aan respect voor de burger, door een gebrek aan goed bestuur, door een gebrek aan visie van een politieke klasse die achter slopende want veelvuldige verkiezingen aanloopt.